Cada cop està més de moda la figura del reemprenedor. És a dir, aquell emprenedor que adquireix un negoci en funcionament enlloc de començar de zero. De fet, Cecot juntament amb la Diputació de Barcelona tenen en funcionament el programa Reempresa, amb una web on es pot comprar i vendre negocis.
Però també hi ha altres casos, com les reestructuracions empresarials, adquisicions, fusions, escissions, aliances, etc. On és necessari realitzar un treballa d’investigació, analític i quantitatiu per tal de verificar que les dades de l’empresa a adquirir són fidedignes.
És en aquest context on apareix la Due Diligence, un procés que s’utilitza per estudiar, investigar i avaluar l’oportunitat de realitzar un negoci. Una eina indispensable per a determinar els possibles riscos i debilitats que presenta l’empresa que es vol analitzar. Dit d’una altra manera, la essència o la finalitat principal de la Due Diligence és proporcionar informació veraç, clara i detallada que serveixi de suport a la presa de decisions.
Hi ha molts tipus de Due Diligence, legal, financera, operativa, fiscal, laboral, comercial, mediambiental, etc. Totes elles poden ser determinants en funció de la naturalesa del negoci. Però el principal objectiu és que no es tracti d’una simple auditoria, sinó un anàlisi del negoci per identificar quina activitat és la que genera valor a l’empresa.
És important tenir la diligència deguda o Due Diligence i la informació rellevant que aporta abans de tancar una operació de compra-venda de qualsevol negoci. Un plantejament adequat, amb el coneixement dels riscos i condicions reals, és la forma més segura per obtenir els resultats esperats i evitar contingències inesperades.